יובל למלחמת יום הכיפורים: המוסד חושף לראשונה

קובי פינקלר No Comments on יובל למלחמת יום הכיפורים: המוסד חושף לראשונה

ארגון הביון הישראלי, המוסד, קיים היום אירוע לציון יובל שנים למלחמת יום הכיפורים. מביע הוקרה מיוחדת לפעילים ששירתו בשנות המלחמה, ומפרסם ספר הכולל מסמכים היסטוריים הנחשפים לראשונה משלל מקורות מודיעיניים שהיו חסויים עד כה

13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

הבוקר התקיים במטה המוסד למודיעין ותפקידים מיוחדים, אירוע לציון יובל שנים למלחמת יום הכיפורים. במעמד ראש המוסד, דוד ברנע, פורום הפיקוד הבכיר, ובהשתתפות כלל עובדי הארגון ומפקדיו.

האירוע המרגש נפתח בדקת דומיה לזכרו של שבתי שביט ז"ל, ראש המוסד השביעי, אשר הלך השבוע לעולמו. במהלך האירוע הוקרנו ראיונות שנערכו עם שביט בהם סיפק הצצה נדירה לתרומת המוסד לפני ובמהלך המלחמה מנקודת מבטו האישית.

ראש המוסד, דוד ברנע התייחס בנאומו למשמעויות והלקחים שהופקו מהמלחמה וכיצד אלו אקטואליים גם לתקופתנו. בתוך כך, הדגיש ברנע את החשיבות בהתמודדות עם האתגרים הקיומיים על מדינת ישראל: "אל לנו לחדול מטיפול באיום הקיומי של מדינת ישראל- הניצחון של 1967 הסיר כביכול כל ספק באשר ליכולתנו להמשיך להתקיים לעד. היום אנחנו יודעים מה תפקידנו ויעודנו. המיקוד האסטרטגי שלנו סובב סביב איום קיומי – מולו נתמודד, בו נשקיע. אל לנו לזלזל באויב וביכולותיו. אל לנו לשכוח שסביבנו מדינות וארגונים שממשיכים להתחזק כדי לאיים על שלומנו כאן. אל לנו להפריז בתמיכת בני בריתנו בשעת משבר- נבנה את כוחנו ויכולותינו. אל לנו להמעיט בחשיבות האחדות כדי לשרוד. כוחנו באחדותנו הפנימית".

 

play-sharp-fill

ברנע התייחס גם לקונספציה בה הייתה שרויה מדינת ישראל, וקהילת המודיעין והביטחון ערב המלחמה, וכיצד לקחי המלחמה השפיעו ומשפיעים על פעילותו המודיעינית והמבצעית של המוסד עד היום: "אל לנו ליפול לקונספציה. גם היום אנו חשים את החוזק, העומק המודיעיני, היכולות העוצמתיות – צו השעה הוא לענווה מודיעינית וספקנות".

בחלוף יובל שנים למלחמה, החליט המוסד לפרסם לראשונה ספר ובו מחקר היסטורי וייחודי. שמו של הספר נלקח מתוך דבריה של גולדה מאיר ז"ל לראש המוסד, צבי זמיר: "פעם כאשר מותר יהיה לספר אתה וחברייך תקבלו פרס", לאחר שנחשפה למודיעין הרב שהביא המוסד אודות האסטרטגיה של סאדאת לקראת המלחמה, ועל התעצמות צבאות ערב לקראת המלחמה עם ישראל.

בספר נחשף מידע רב שסיפקו שלל מקורות מודיעיניים מצוינים שהמוסד הפעיל בשנים שלפני המלחמה, ובראשם המקור המודיעיני האסטרטגי 'המלאך'. ראש המוסד, ברנע, התייחס גם לטענות שהועלו להיותו של המלאך סוכן כפול ואמר:

"טענות אלו נבדקו בזמנו בכובד ראש הרבה לפני המלחמה בצוות משותף של צה"ל והמוסד כמו גם לאחר המלחמה. המסקנות חזרו על עצמן – המלאך היה סוכן חשוב ואסטרטגי. מי שאינו מבין ביומינט קשה לו להבין ניואנסים של סוכן ומפעיל".

play-sharp-fill

כידוע, 'המלאך' סיפק את ההתרעה למלחמה. מהרגע שפרצה, במהלכה ולאחריה, ראש המוסד זמיר מילא תפקיד מרכזי בהצגה וניתוח של תמונת המודיעין לדרג המדיני. במקביל המוסד המשיך לספק מודיעין איכותי שהשפיע עמוקות על מהלכי המלחמה והמו"מ לסיומה.

מדברי ברנע על זמיר: "זמיר הנהיג את המוסד במלחמה ההיא כאסטרטג מודיעיני. תפקודו התניע שינוי שנמשך לאורך שנים במעמדו של המוסד בקהילת המודיעין: מאחריות לאיסוף בלבד, המוסד הפך לשחקן מרכזי האחראי על המעגל המודיעיני השלם".

בסיום דבריו, התייחס ברנע לאסטרטגיית הארגון והמיקוד הארגוני במבט קדימה במישורים המבצעי, המודיעיני, הטכנולוגי והאנושי.

במהלך האירוע הוענקו תעודות הוקרה לראשי המוסד לשעבר צבי זמיר ואפרים הלוי וכן לגמלאי המוסד: עוזרו האישי של צבי זמיר, פרדי עיני, שמוליק גורן שהיה ר' מוקד אירופה באגף הצומת במהלך המלחמה, ודובי, מפעילו של 'המלאך'. את תעודת ההוקרה שהוענק לצבי זמיר העניק ראש המוסד לבנו, פרופ' דני זמיר שקיבל אותה בהתרגשות רבה בשמו



0 תגובות